Promotie: Thijs Hagendijk – Universiteit Utrecht
Promovendus: Thijs Hagendijk MSc
Proefschrift: Reworking Recipes. Reading and Writing Practical Texts in the Early Modern Arts.
Promotor(es): Prof. S.G.M. Dupré
Co-promotor(es): Dr. M.J.N. Stols – Witlox
Al eeuwenlang wordt kennis over kunsten en ambachten doorgegeven van generatie op generatie. Maar welke rol spelen praktische teksten in dat proces? Op 29 juni heeft Thijs Hagendijk zijn proefschrift over dit onderwerp verdedigt, getiteld Reworking Recipes. Reading and Writing Practical Texts in the Early Modern Arts.
Praktische kennis op schrift
In zijn onderzoek kijkt Hagendijk naar het gebruik van instructieve teksten in de kunsten en ambachten tussen 1500 en 1750. Hoewel praktische kennis al sinds de oudheid wordt opgeschreven, nam de belangstelling voor dit soort teksten vanaf de vijftiende eeuw snel toe. Ambachtslieden en kunstenaars gingen steeds meer schrijven en hun teksten werden steeds gewilder. Ook werd men zich bewuster van de beperkingen van schriftelijke communicatie van praktische kennis: het is niet zo vanzelfsprekend om een ambacht uit een boek te leren.
Tekst en praktijk
Om te begrijpen hoe schrijvers en lezers met deze problemen omgingen, onderzoekt Hagendijk de relatie tussen tekst en praktijk. Daarvoor doet hij niet alleen traditioneel historisch onderzoek, maar brengt hij de historische instructies ook in de praktijk. Zo kan hij begrijpen welke schrijfstrategieën auteurs hanteerden en hoe lezers de teksten gebruikten. Het onderzoek van Hagendijk laat zien dat zeventiende-eeuwse schrijvers zochten naar innovatieve tekstvormen om de complexiteit van maakpraktijken goed te kunnen beschrijven. Ook wordt duidelijk welke basiskennis en hulpmiddelen lezers nodig hadden om geschreven instructies uit te kunnen voeren.