Studiedag: Nieuwe perspectieven in het Kunsthistorisch Italië-onderzoek | 14 juni
Datum: Vrijdag 14 juni 2024, 13:00 – 17:00
Locatie: Radboud Universiteit Nijmegen, zaal E 2:50 (Erasmusgebouw)
Organisatie: Bram de Klerck (bram@deklerck@ru.nl) en Clim Wijnands (clim.wijnands@ru.nl)
Onderzoekschool Kunstgeschiedenis, netwerk Italiëstudies
Het onderzoek naar de kunst van Italië speelt van oudsher een voorname rol in de Kunstgeschiedenis en heeft het vakgebied voor een belangrijk deel vormgegeven. Niet zelden zijn nieuwe invalshoeken en methodes getoetst aan juist de – opvallend grote en kwalitatief vaak hoogstaande – productie van beeldende kunst en architectuur op het Apennijnse schiereiland. Ook recentelijk hebben vernieuwende ontwikkelingen zich gemanifesteerd in het Italië-onderzoek, met bijvoorbeeld aandacht voor globalisering, transculturele invloeden en kunstgeografie, en wordt de traditionele canon systematisch bevraagd vanuit onder andere gender- en dekoloniale invalshoeken.
De studiedag besteedt aandacht aan dergelijk onderzoek aan de hand van vier presentaties met als uitgangspunt het vroegmoderne Italië, verzorgd door in Nederland werkzame kunsthistorici.
Deelname is gratis, aanmelding via bram.deklerck@ru.nl wordt op prijs gesteld.
Programma
13:00 uur Welkom, Bram de Klerck
13:15 uur Clim Wijnands, Antonietta Gonsalvus tussen koloniale verwoesting en verwondering
13:45 uur Ingrid Vermeulen, Boekpresentatie Art and Its Geographies: Configuring Schools of Art in Europe 1550-1815 (AUP 2024)
14:15 uur Pauze
14:45 uur Scott Nethersole, Into a dark wood: can new research into Italian art overcome old contradictions?
15:15 uur Matthijs Jonker, Op zoek naar een Mexicaanse schat in Rome
16:00 uur Afsluiting en borrel
Dr Matthijs Jonker is universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Hij bestudeert de functies van afbeeldingen in de transculturele en trans-Atlantische productie en circulatie van kennis in de vroegmoderne tijd, in het bijzonder in (hedendaags) Mexico, Italië en Spanje. Eerder was hij Hoofd Kunstgeschiedenis aan het Koninklijk Nederlands Instituut Rome en Postdoc Fellow aan de Bibliotheca Hertziana in Rome. Zijn dissertatie (UvA) leidde tot het boek The Academization of Art: The Early Histories of the Accademia del Disegno and the Accademia di San Luca, Rome (Quasar) 2022.
Dr Bram de Klerck is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij specialiseert zich op het gebied van de kunst van de late middeleeuwen en de vroegmoderne periode, in Italië en de Nederlanden. Sinds 2023 is hij netwerkcoördinator Italië Studies van de Onderzoekschool Kunstgeschiedenis.
Prof. dr Scott Nethersole is hoogleraar Kunstgeschiedenis 500-1500 aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij specialiseert zich in de kunst van het vijftiende-eeuwse Florence waarover hij verschillende boeken en artikelen publiceerde. Hij werkt sinds januari 2024 in Nederland en bekleedde daarvoor posities in het Verenigd Koninkrijk, en had onderzoeksaanstellingen in Italië en Zuid-Afrika.
Dr Ingrid R. Vermeulen is universitair hoofddocent vroegmoderne Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de vroegmoderne geschiedenis van de kunstgeschiedenis, in het bijzonder op kunstliteratuur, collecties en musea. Dit heeft onder meer geresulteerd in het boek Picturing Art History. The Rise of the Illustrated History of Art in the Eighteenth Century (AUP 2010), het door NWO gefinancierde project The Artistic Taste of Nations (2015) en recent de edited collection Art and its Geographies. Configuring Schools of Art in Europe (1550-1815) (AUP 2024).
Clim Wijnands MA is docent en promovendus aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Eerder werkte hij als onderzoeker bij de Bibliotheca Hertziana in Rome. Hij specialiseert zich in de kunst van het vroegmoderne Italië en richt zich met name op thema’s zoals lichamelijkheid, intimiteit en interactie. Hij promoveert later dit jaar aan de RU op het proefschrift The Potrait’s Touch: Interacting with Paintings in Sixteenth-Century Italy.