• News
  • Education
    • PhD Candidates
      • Education and Activities for PhD Candidates
    • RMa Students
      • Education and Activites for RMa Students
    • Archive
      • Education Archive
  • Courses
    • PhD
      • Courses for PhD Candidates
    • RMa
      • Courses for RMa Students
  • Research
  • Networks
  • About us
  • Menu Menu
You are here: Home1 / Italy Studies

Italy Studies

Section chair: Dhr. dr Jan de Jong (RUG)
Contact: osk-fgw@uva.nl 

Please note: Lectures can be held in both Dutch or English, hence the use of both languages in the overview below —

Section Day(s):

2019: 24 mei 2019, Radboud Universiteit Nijmegen | Innovatie en conventie. Problemen bij periodisering van Italiaanse kunst

In zijn vijfhonderdste sterfjaar 2019 wordt Leonardo da Vinci herdacht als de heraut van een nieuwe richting in de renaissanceschilderkunst. Toch hebben lang niet alle tijdgenoten zich direct achter zijn blazoen geschaard. Weliswaar sluit werk van kunstenaars als Michelangelo en Rafael vanaf circa 1500 aan bij Leonardo’s doordachte composities en geïdealiseerde figuren, maar andere kunstenaars in het Midden-Italië van die tijd kozen eerder de traditie van de vijftiende eeuw als uitgangspunt. Sandro Botticelli, die drie jaar later dan Leonardo werd geboren, wordt daarom algemeen beschouwd als een kunstenaar van de ‘vroege renaissance’,  terwijl Leonardo geldt als een vertegenwoordiger van de ‘hoge renaissance’. In lijnvoering en expressie, detaillering en ornamentiek van inventieve composities, onderscheiden Botticelli en schilders als Bernardo Pinturicchio, Luca Signorelli en Amico Aspertini zich nog jaren na de eeuwwisseling van de heroïsche en harmonieuze, ‘hoge’ renaissancekunst. 

Het voortbestaan van een traditionele naast een vernieuwende vormentaal vormt in 2019 het thema van de jaarlijkse studiedag van de Italië-sectie van de Onderzoekschool Kunstgeschiedenis. Vragen naar periodisering en verklaringen van verschillen vanuit de achtergrond van bijvoorbeeld patronage en regio, smaak en functie, zijn de laatste decennia veelvuldig onderwerp van kunsthistorisch onderzoek geweest. Voor het Italië van omstreeks 1500, waar dergelijke kwesties bij uitstek naar voren komen, hebben zij hun weerslag gevonden in onder meer het overzichtswerk A New History of Italian Renaissance Art (Campbell en Cole 2012). Voortbouwend op deze recente invalshoek, zullen de bijdragen aan het symposium zich richten op deze periode, maar ook op vergelijkbare fenomenen in andere tijdvakken van de kunst- en architectuurgeschiedenis van het Italië van de late middeleeuwen en de vroegmoderne periode.

Lex Bosman | Vernieuwingen in de manier van tekenen in architectuurtekeningen rond 1500 
Martijn van Beek | Vernieuwde traditie. Architectuur en decoratie van de basilica van het klooster van Montecassino 1627-1727
Clim Wijnands | Tegenstellingen tussen centrum en periferie in het werk en de receptie van Pordenone
Charley Ladee | Florentijnse cassoni (ca. 1450-80) 
Bram de Klerck | Altaarstukken en polytptieken omstreeks 1500
Jan de Jong | Pintoricchio: schilder van de Vroege Renaissance en/of van de Hoge Renaissance

Sections

  • Architecture and Urbanism
  • Studio Practice & History of Art Production
  • Historical Indoor Spaces and Applied Arts
  • Italy Studies
  • Modern and Contemporary Art
  • Fine Arts until 1850

Search in website

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter to receive updates about our news, lectures, seminars, workshops and more.

Our partners

OSK cooperates with various art institutions and organizations.

Share this page

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn

Participating universities and sister institutions

Copyright 2023 OSK - Onderzoekschool Kunstgeschiedenis
Website by Nikolai NL Design Studio
  • Privacy
  • About us
Scroll to top

We use cookies only for the purposes of measuring effectiveness of our website. Read our Privacy Statement.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
OKAlleen melding verbergen